Jeroen Drenth
Continental Car Parks
Coachen en verbinden
Externe oriƫntatie
Leiderschap
Ondernemerschap
Overtuigend zijn
De ASVB-waarden van Jeroen Drenth
De Zuidas voorbij
Het loopbaanpad van Jeroen Drenth lijkt met wat kleine hobbels en afslagen een vrijwel rechte lijn te volgen van A (eerste baan) naar B (een eigen product in de markt zetten) naar C (een A-merk worden in eigen vakgebied). Een goed verhaal, dat vooral gaat over de ruimte krijgen om je eigen ding te doen. En dan dus gewoon nooit meer weg willen. Hoe mooi is dát.
Hij is ‘al’ 42 en soms moet hij er met zijn vrienden wel eens om lachen, op de piste, bij een biertje: hij werkt al sinds zijn afstuderen bij Aan de Stegge Twello. Nu dus alweer bijna 20 jaar. Het verbaast hem zelf ook wel, als hij het zo eens uitspreekt: Twintig jaar, man man... Ik had volgens de boekjes toch allang ergens aan de Zuidas moeten zitten? Maar het bleef Twello. Om twee redenen. Eén: bij Aan de Stegge Twello kreeg Jeroen als jong talent vanaf dag één alle kansen om zichzelf te ontwikkelen en die kansen krijgt hij nog steeds. En twee: het gezin Drenth, bestaand uit papa Jeroen, mama Kirsten, dochter Flore en zoon Nils, was en is door gezondheidsomstandigheden heel erg gebaat bij stabiliteit en een ontspannen woonomgeving. Zoals ze die nu hebben, in Apeldoorn.
STEEDS COMPLEXER EN SPANNENDER
Jeroen is er niet rouwig om. Hij reist voor zijn werk tòch wel het hele land door, want het werk zit overal. Er valt bovendien meer dan ooit te ontwikkelen en te ontdekken, in de parkeerwereld van nu. Als de vastgoedsector ergens een soort ontwikkeling doormaakt, sinds een jaar of tien, dan is het immers wel in deze niche. Wat vroeger nog oneerbiedig de parkeerbak heette een soort noodzakelijk kwaad waar je zo min mogelijk geld en aandacht aan wilde besteden, als projectontwikkelaar is door de ontwikkelingen in klimaat en maatschappij geëvolueerd naar multifunctionele, het liefst energieneutrale en supercirculaire mobiliteitsoplossing. Rijk aan beleving, aan klimaatadaptieve slimmigheden en biodiversiteit, architectuur en functionaliteiten; van afhaalpunten en oplaad palen tot en met bergingen, deel-autoplekken.
Jeroen is er niet rouwig om. Hij reist voor zijn werk tòch wel het hele land door, want het werk zit overal. Er valt bovendien meer dan ooit te ontwikkelen en te ontdekken, in de parkeerwereld van nu. Als de vastgoedsector ergens een soort ontwikkeling doormaakt, sinds een jaar of tien, dan is het immers wel in deze niche. Wat vroeger nog oneerbiedig de parkeerbak heette een soort noodzakelijk kwaad waar je zo min mogelijk geld en aandacht aan wilde besteden, als projectontwikkelaar is door de ontwikkelingen in klimaat en maatschappij geëvolueerd naar multifunctionele, het liefst energieneutrale en supercirculaire mobiliteitsoplossing. Rijk aan beleving, aan klimaatadaptieve slimmigheden en biodiversiteit, architectuur en functionaliteiten; van afhaalpunten en oplaad palen tot en met bergingen, deel-autoplekken.
Geen zee te hoog voor het 25-koppige team van Continental Car Parks, een zelfstandig opererende bedrijfsunit van het succesvolle Aan de Stegge Twello. Daktuinen en woningen op fraai vormgegeven parkeerdekken, gestapelde garages die eruit zien als Nederlandse oerbossen, parkeergarages van hout met flexibele parkeer-werkplekken: het kan allemaal. Superspannend. En inmiddels een stuk complexer dan ‘legosteentjes stapelen’. De omschakeling van ‘pure modulaire efficiëncy’ naar ‘duurzame, multifunctionele bouwwerken’ diende zich voor Continental Car Parks zo’n beetje rond 2015 aan, met het ontwerp en de bouw van ‘De Wokkels’ bij de RAI. Een in het oog springende, innovatieve parkeergarage, die door slim bouwen makkelijk kan worden op- of afgeschaald naar meer parkeer-, meer beurs- of zelfs meer woon- of hotelruimte, al naar gelang de behoefte. De succesvolle realisatie van die garage opende nieuwe deuren. Naar steeds mooiere, complexere projecten. Waar hij altijd steun en ruimte voor kreeg, bij Aan de Stegge Twello: doe maar, ga maar. Doe wat je leuk vindt. Hij is niet de enige bij Aan de Stegge Twello die het zo ervaart. Het zit in de cultuur van Aan de Stegge Twello: ga doen wat je leuk vindt, waar je goed in bent.
Desnoods op een hele andere plek dan je nu zit. Jeroen: ‘Er wordt veel van iedereen verwacht, ja, dat is wel zo. Maar dat ervaar ik niet als druk of dwang. Als ik op donderdag terugkom van skiën, ga ik vrijdag tóch vast even op kantoor kijken, waar anderen zouden denken: dat komt maandag wel. Zo is de mentaliteit bij Aan de Stegge Twello. Daar krijg je ook heel veel voor terug. In... nou ja, in alles. Plezier in je werk, teamgevoel. Ruimte. Kansen om jezelf te verbeteren, te ontwikkelen.’ Achteraf dus een groot geluk dat zijn toenmalige afstudeermaatje van de HTS een erg plezierige stageperiode had beleefd bij Aan de Stegge Twello. Hij kwam dan ook met het idee om naar Twello te gaan voor een afstudeeropdracht. Aan de Stegge Twello was het water, Jeroen de vis. Het begon met modulaire parkeergarages. ‘Marco van der Laan (directeur van Aan de Stegge Twello- red.) zag daar wel iets in en vroeg of wij ons daar eens in wilden verdiepen.’ Samen met zijn afstudeermaatje engineerde en organiseerde Jeroen een superefficiënt ‘legosysteem’ voor parkeergarages. Hij kon meteen aan de slag, bij Aan de Stegge Twello. Leerde alle ‘hoeken van het vak’ kennen, van vloeren aanvegen tot calculeren. En zat veel in de auto bij Marco, om het vak en de wereld te leren kennen.
De meest ingrijpende afslag in zijn één-werkgeverscarrière was eigenlijk het moment waarop Marco vroeg of hij die slimme garages dan niet óók maar het beste zelf in de markt kon gaan zetten...? Laptop en telefoonboek onder de arm, auto onder de kont en gaan? Oei. Die keuze had Jeroen niet voorzien. Hij had zichzelf altijd méér gezien als de technicus, net als zijn vader. Doener, bouwer, aanpakker. Wat wist hij nou eigenlijk van die andere kant, die commerciële kant? Maar hij had al veel geleerd van directeur Marco van der Laan en zijn collega’s.
Voelde dat dit zijn pad was, zijn kans. En nam de uitdaging aan. Sinds 2002 werkt hij dus al in Twello en heeft hij het dorp dus niet meer verlaten. Hij schokschoudert. Niet belangrijk. Het gaat niet om het naampje, maar om de inhoud. Zoals hij ook de naam Continental Car Parks eigenlijk niet zo snel zou willen veranderen in Mobility Hubs Holland of Circular Traffix. Jeroen: ‘Alles wat ik nodig heb is hier. Het dorp Twello klinkt misschien niet zo sexy maar is op het gebied van parkeren dus nu wel het middelpunt. En Continental Car Parks kan juist door die neutrale, onafhankelijke naam opdrachten uitvoeren.
Continental Car Parks
http://www.carparks.nl/